|
2012-01-16 13:04:04, hétfő
|
|
|
A Nemzeti Közlekedés Rendszere - helyben rohanás
2012, január 15 - 18:27
Friss hírek
Vezércikk
Az Orbán-kormány első másfél évét az elszalasztott lehetőségek és a megújulás hiányaként fogjuk emlegetni a közlekedés területén. Egyrészről ad hoc ötletelés, másrészt a koncepció hiány tárul elénk, miközben a közlekedési rendszerek egyre kevésbé képesek megfelelni a feladatuknak.
Mellékvonalak - nesze semmit fogd meg jól
Másfél évvel ezelőtt nagy reményekkel indult a Fidesz. A párt egyik legfőbb választási ígérete a bezárt mellékvonalak újranyitása, vagy legalábbis részleges újranyitása volt, amit végre is hajtott, igaz ugyanúgy, ahogy sok minden mást is. Felemásan, kapkodva és átgondolatlanul.
MÁV
Persze a Kóka János fémjelezte reformnak csúfolt vidékpusztításnál jobbat alkotni nem volt nehéz, ám a nagy reményekkel induló új kormányzat finoman szólva sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Mint emlékezetes a Kóka vezette minisztérium végül több mint három tucat vasúti mellékvonalat zárt be, ami a számítások szerint évente kevesebb, mint négy milliárd forint megtakarítást jelentett az országnak, ez pedig a négyes metró hazájában finoman szólva sem összeg, miközben az okozott károkra (visszafejlődő közlekedés, nehezebb megközelíthetőség, az elhagyatott infrastruktúrát pusztító fémgyűjtés) még csak megközelítő számítások sem készültek. Ahogyan Kóka János elszámoltatása is elmaradt.
A kormányváltás után, 2010. július 4-én öt, majd ugyanezen év végén további hat mellékvonalon indították újra a forgalmat, összesen 375 kilométeren. A fővárosi hírekben otthonosan mozgó halandó hírolvasó bizonyára jól emlékszik Demszky Gábor sajtótájékoztatóira, aki képes volt minden második faültetésre összecsődíteni a baráti sajtót. Ezt a technikát a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál is megirigyelték, hiszen az újranyitásokat is úgy szervezték meg, hogy azon a sajtó munkatársai is könnyedén részt tudjanak venni, ennek megfelelően kaptunk is 11 nagy dirrel-durral beharangozott és nemzeti pátosszal átitatott ünnepséget, ám hatékonyabb menetrendre és struktúrára, illetve átszervezett, ésszerű finanszírozásra továbbra is várnunk kell.
Ahogyan a MÁV több száz milliárdos adósságának szanálására is várhatunk. Mint emlékezetes a kormány tavaly augusztusban a cégcsoport adósságaiból 300 milliárd forintot átvett volna a központi költségvetés terhére, októberben ez már 64 milliárd forintra csökken, ha megvalósul az erre vonatkozó kormányhatározat. Marad azonban a MÁV csoportnál bőven így is adósság, amely jelenleg mintegy 231 milliárd forintos hosszú lejáratú működési- illetve beruházási hitelt jelent. Amennyiben tehát megvalósul a MÁV mintegy 24 milliárdos adósságvállalástól szabadul meg, igaz mindez semmit sem ér, ha a költekező, rosszul működő cég gazdálkodását nem rakják rendbe. Értelemszerűen nem jegyáremeléssel, illetve menetrend nyirbálással, hanem a vízfej és a bürokrácia leépítésével. Igaz ez utóbbi már az elmúlt egy emberöltő mantraként ismételt célja, értelemszerűen eddig kevés kézzelfogható eredménnyel járt.
BKV saga - egy soha véget nem érő történet
Eközben tovább tart a BKV történet, amelyet igazi szappanoperaként - már lassan az sem ért, aki napi szinten foglalkozik vele. A fővárosi közlekedés - londoni mintára történt - átszervezése, Vitézy Dávid vezérigazgatói székbe helyezése és a BKV lényegében összes döntési jogkörének megvonásával azonban nem lett tisztább a kép. A fővárosiak joggal várhatják el a szakszerű működést és a lehetőleg minél kevesebb korrupciós botrányt, ám egyelőre ebből sokat nem érezhetnek, sőt. A BKV a csőd szélén táncol, és most mindegy, hogy ezt valakik tudatosan gerjesztik, vagy ténylegesen így van.
BKV
Kérdés már csak az: hová?
A finanszírozás zűrzavarában az állam egyszeri tételei, a főváros által előguborgatott aprópénz mellett a BKV még a saját bevételei mellett is masszívan veszteséges. Hiányol egy szereplőt a kedves olvasó? Igen, az igazolatlan hiányzók a kerületek. Azok a kerületek, amelyek oly hangosan kritizálják a BKV működését, a parkolási pénzek jelentős részének lenyúlása mellett azonban egy fillérrel nem támogatják a saját közlekedési vállalatuk működését. A kör bezárult, tökéletes zsarolási potenciál. A három szereplő egymás kezét fogja, miközben a valódi politikai háttér csak nagyon kevesek előtt sejlik fel. Hogy őszinték legyünk ez másodlagos is, hiszen a Fideszen belüli politikai csatározások vesztesei egyes-egyedül a BKV-t használók és a város lakói.
A kerületek - főváros viszonyának fideszes belháborúvá változtatásának egyik eklatáns példája egy szép reményekkel induló beruházás, a fonódó villamos volt. Mint emlékezetes, a budai villamosvonalak összekötése végül a II. kerület fura ura, Láng Zsolt személyén akadt el, aki a mai napig nem tudni miért, de mindent megtett azért, hogy a budai tömegközlekedés számos problémáját megoldó beruházás ne készüljön el. A fonódóból szinte biztos, hogy nem lesz semmi, ennek egyik másik oka pedig az egyre nagyobb gondokat okozó pénztelenség. Ez persze nem menti fel a kiskirályokként viselkedő polgármestereket.
Káosz a beruházásoknál
Nem sikerült, és egyelőre az akarat sem látszik a rendkívül bonyolult hatósági rendszer leépítésére, vagyis egyszerűsítésére. Egy-egy beruházás esetén ugyanis ma a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ), Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) mellett az üzemeltetők (MÁV, BKV-BKK) és a minisztériumok is egymásnak üzengetnek. Nem nehéz belegondolni, ennek következménye, hogy egy-egy kiemelt és bonyolultabb projekt jelentős késéseket szenved. Az unió viszont a támogatásért cserébe pontos elszámolást, és pontos menetrendet kér, ám láthatóan ez a magyar bürokráciának sokszor túl nagy feladatnak bizonyul.
KÖZOP kinyírása
Tavaly decemberben röppent fel a hír, hogy egy nagyobb pályázati átcsoportosítás részeként a Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) számára 163 milliárd forintot csoportosítanak át a Közlekedési Operatív Programból (KÖZOP). Az átcsoportosítás jól mutatja az energialobbi érdekérvényesítő erejét, valamint jellemzi az átgondolatlan és kapkodó kormányzat abszurd és veszélyes ötletelését. Ugyanis amellett, hogy az eleve rendkívül forráshiányos és fejlesztésre szoruló közlekedési ágazattól újabb pénzeket vesznek el, még az átcsoportosított összeg is elveszhet, hiszen az unió döntése csak tavasszal várható, és egyáltalán nem biztos a pozitív elbírálás.
MÁV
A virágnyelven csak átcsoportosításnak hívott elvonás miatt az ország és a régióközpontok nemzetközi elérhetőségének fejlesztése, a közlekedési módok összekapcsolása, gazdasági központok intermodalitásának és közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése, valamint a városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése marad el. Kifejezetten ez utóbbi vetheti vissza az országot, hiszen az utóbbi évek talán egyetlen kézzelfogható eredményét a közlekedés terén itt értük el. A 30+30 Flirt beszerzésével ugyanis legalább az elővárosi forgalmat sikerült legalább részben modernizálni, ám a forrásmegvonás miatt újabb megrendelések maradhatnak el, tovább gördítve magunk előtt az évtizedes lemaradást.
Így a Nyugati pályaudvaron - igazi hamisítatlan 19. századi örökségként - továbbra is kézzel fogják a váltókat állítani. 2014-ig biztosan.
Bazsó Bálint
http://www.barikad.hu/nemzeti_k%C3%B6zleked%C3%A9s_rendszere_%E2%80%93_helyben_ro han%C3%A1s-20120115 |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: kormányhatározat, érdekérvényesítő, egyszerűsítésére, átcsoportosított, szappanoperaként, polgármestereket, kiskirályokként, változtatásának, infrastruktúrát, finanszírozásra, összekapcsolása, átcsoportosítás, villamosvonalak, elérhetőségének, tömegközlekedés, átgondolatlanul, csoportosítanak, minisztériumnál, jegyáremeléssel, infrastruktúra, régióközpontok, újranyitásokat, elszámoltatása, minisztériumok, vezérigazgatói, értelemszerűen, beruházásoknál, forrásmegvonás, összecsődíteni, előguborgatott, mellékvonalak, megrendelések, beszerzésével, mellékvonalat, kézzelfogható, megtakarítást, elszalasztott lehetőségek, megújulás hiányaként, közlekedés területén, koncepció hiány, közlekedési rendszerek, párt egyik, bezárt mellékvonalak, nagy reményekkel, hozzá fűzött, számítások szerint, négyes metró, okozott károkra, elhagyatott infrastruktúrát, kormányváltás után, fővárosi hírekben, baráti sajtót, Nemzeti Közlekedés Rendszere, Kóka János, Ahogyan Kóka János, Demszky Gábor, Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál, Vitézy Dávid, Láng Zsolt, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt, Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, Energia Operatív Program, Közlekedési Operatív Programból, Bazsó Bálint,
|
|
|
|
elszalasztott lehetőségek, megújulás hiányaként, közlekedés területén, koncepció hiány, közlekedési rendszerek, párt egyik, bezárt mellékvonalak, nagy reményekkel, hozzá fűzött, számítások szerint, négyes metró, okozott károkra, elhagyatott infrastruktúrát, kormányváltás után, fővárosi hírekben, baráti sajtót, sajtó munkatársai, kormány tavaly, cégcsoport adósságaiból, központi költségvetés, erre vonatkozó, bürokrácia leépítésével, emberöltő mantraként, soha véget, fővárosi közlekedés, fővárosiak joggal, szakszerű működést, lehetőleg minél, csőd szélén, finanszírozás zűrzavarában, állam egyszeri, főváros által, saját bevételei, kedves olvasó, igazolatlan hiányzók, parkolási pénzek, saját közlekedési, három szereplő, valódi politikai, város lakói, szép reményekkel, fonódó villamos, budai villamosvonalak, budai tömegközlekedés, fonódóból szinte, egyre nagyobb, kiskirályokként viselkedő, rendkívül bonyolult, unió viszont, támogatásért cserébe, magyar bürokráciának, nagyobb pályázati, energialobbi érdekérvényesítő, eleve rendkívül, átcsoportosított összeg, unió döntése, pozitív elbírálás, virágnyelven csak, régióközpontok nemzetközi, közlekedési módok, utóbbi évek, közlekedés terén, 30+30 Flirt, elővárosi forgalmat, forrásmegvonás miatt, évtizedes lemaradást, váltókat állítani, kormányhatározat, érdekérvényesítő, egyszerűsítésére, átcsoportosított, szappanoperaként, polgármestereket, kiskirályokként, változtatásának, infrastruktúrát, finanszírozásra, összekapcsolása, átcsoportosítás, villamosvonalak, elérhetőségének, tömegközlekedés, átgondolatlanul, csoportosítanak, minisztériumnál, jegyáremeléssel, infrastruktúra, régióközpontok, újranyitásokat, elszámoltatása, minisztériumok, vezérigazgatói, értelemszerűen, beruházásoknál, forrásmegvonás, összecsődíteni, előguborgatott, mellékvonalak, megrendelések, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 3816
- e Hét: 18046
- e Hónap: 29157
- e Év: 182653
|
|
|